zondag 22 mei 2011

Studiereis Rome

9 mei vertrok ons vliegtuig naar Rome. Een stad waar ik nog nooit was geweest maar graag naar toe wilde. Ik had hoge verwachtingen van deze stad met een prachtige cultuur. En deze werden ingewilligd. In de korte tijd die we daar hadden hebben we een hoop gezien en veel bedrijven bezocht.

Accademia Italiana

Hier werden we ontvangen door een zeer enthousiaste vrouw. Zij vertelden over de kunstacademie.
Het is een privé school gericht op fashion design, kostuumontwerp, sieraden design en interieur en product design. Er wordt les gegeven in het Engels en Italiaans. Op deze manier krijgen de internationale studenten ook de Italiaanse taal mee en de Italianen de Engelse taal.
We kregen een rondleiding door het gebouw en zagen de ateliers waar alles gemaakt wordt.
Nadat de kleding en sieraden gemaakt zijn worden ze geshowd tijdens de fashion show in Florence.
Een prachtig moment uiteraard voor de studenten.

Andiamo! Services

Hier kregen wij een presentatie van één van de directrices Filomena Uffing en een stagiaire.
Andiamo! Services is een Destination Management Company (DMC) en verzorgt evenementen, congressen, meetings en incentives. Zij werken samen met een stagiaire van onze opleiding en weet daardoor dat imagineering erg belangrijk is. Ik vond het mooi op te horen dat een student bij kan dragen aan de verbetering van producten. Samen ontwikkelen zij nieuwe producten voor de klanten om zo bijvoorbeeld bij te dragen aan teambuilding. Ook wij hebben meegedaan aan zo’n nieuw product: de fototocht. Dit was een try-out waarbij je samen moest werken en tegelijkertijd de stad Rome leerde kennen.
Tijdens deze presentatie heb ik geleerd dat het heel belangrijk is om, bijvoorbeeld hotelkamers, heel goedkoop in te kopen. Dit niet alleen om de kosten te kunnen drukken maar ook om betrouwbaarheid uit te stralen. Als de klant in jouw offerte ziet dat jij zoveel geld betaalt voor de hotelkamers dan zal hij denken dat de andere bedragen op de offerte ook niet reëel zijn.

Maxxi Museum

Op het moment dat wij het Maxxi Museum bezochten was er een tentoonstelling van Rietveld. De bekende rood-blauw stoel geeft meteen een duidelijk beeld van Rietveld z’n werk. Vandaar de keuze om deze stoel in het begin van de tentoonstelling neer te zetten.

Het museum staat voor moderne kunst en dit was ook duidelijk terug te zien in de architectuur van het gebouw. Het was een apart vormgegeven gebouw met als opvallendste punt de trappen (zie afbeelding).


Ook waren op de bovenste verdieping leuke aspecten verwerkt. Er was een raam van de grond tot aan het plafond waardoor je een panoramaview kreeg en ook lagen er glazen tegels op de grond waardoor je naar beneden kon kijken. Last van hoogtevrees moest je hier dus niet hebben!
Dit museum is een tegenhanger van alle oude kunst en cultuur in Rome.
Ik vond het leuk om in dit museum te zijn omdat het een andere kant van de kunst weergeeft dan bijvoorbeeld alleen schilderijen, iets waar veel mensen bij een museum aan denken. Hier werd hedendaagse kunst getoond. Er was een film te zien, schilderijen, standbeelden, kleding, dia-afbeeldingen etc. Het was heel divers.

CSOA Forte Prenestino


CSOA Forte Prenestino is een kraakpand en een zelf georganiseerd sociaal centrum in Rome. Het is het bekendste sociale centrum in Italië en één van de grootste van Europa. Het was apart en mooi tegelijkertijd om hier te zijn. Ik had zoiets nog nooit gezien. Het leek een klein hippiedorp waar kleine ‘ondernemingen’ in zaten zoals een fietsenmaker en massagesalon. Hun geld verdienden ze door evenementen op te zetten zoals tentoonstellingen, concerten en workshops. Deze vinden in de buitenlucht plaats maar ook in de kelder. Op deze evenementen komen duizenden mensen af. Ze promoten met posters in de stad en uiteraard worden mensen via via op de hoogte gebracht.

Lanificio Factory
Lanificio Factory werd opgericht als een plek voor de productie, promotie en verbetering van creativiteit in het algemeen en met name de creativiteit van de jeugd.


Ik hou zelf erg van dansen en vond het daarom super om deze studenten aan het werk te zien. In dit gebouw zijn verschillende bedrijven gevestigd. Iedere verdieping is een bedrijf. Zo is er naast de dansacademie een restaurant gevestigd, een discotheek en een ruimte om te exposeren. Deze bedrijven werken echter nog niet goed samen en daarom werd ons de case te geven om hiervoor te zorgen. Onze groep bedacht het ‘nieuwe werken’; een ontmoetingsplaats waar werknemers elkaar tegenkomen. Ook viel het ons op dat op iedere verdieping duidelijk is wat er zich vestigt maar in het trappenhuis komt dit nog niet tot uiting. Daarom is het de bedoeling dat ieder bedrijf samen gaat werken om hier foto’s, kunstwerken etc. op te hangen en het aan te kleden. Zo wordt er gedaan aan teambuilding, leren ze elkaar kennen en het bevorderd tegelijkertijd de uitstraling van het gebouw.

En vrijdag de 13e vlogen we weer terug naar huis.