maandag 3 januari 2011

BKKC – Brabants kenniscentrum kunst en cultuur




Woensdag 6 oktober stond voor het Culture For Life (CFL) programma een bezoek aan het BKKC en aan 013 gepland. Beiden zijn gevestigd in Tilburg.

Fieldtrip BKKC – Brabants kenniscentrum kunst en cultuur

In het BKKC werden we ontvangen door twee derdejaars NHTV studenten die vorig jaar ook het CFL-programma gevolgd hebben.. Na een korte introductie en hun eigen ervaringen vertelden ze over hun huidige stageplaats. Het BKKC ontwikkeld en begeleid verschillende ‘programma’s ‘, tevens zit er in het BKKC een bureau dat subsidies verstrekt.

Het BKKC stimuleert bijvoorbeeld talentontwikkeling. Bij binnenkomst vielen de kunstwerken die er stonden meteen op. Na het informatieve gedeelte kregen wij de gelegenheid hier nog even rond te lopen.

Een verbeterpunt van het BKKC is het gebruik van social media. Op dit moment doen ze daar nog niks mee terwijl dit een zeer belangrijke ontwikkeling is in de huidige maatschappij. Om jezelf te laten zien, en in dit geval het BKKC, kan het heel belangrijk zijn om de social media op de juiste manier in te zetten. Het BKKC is zich hiervan bewust en vroeg ons daarom naar onze ideeën hierover. De opdracht die wij dan ook kregen was; bedenk een social media strategie.

Ik bedacht om een QR-code (zwart-witblokjes) op het station van Tilburg en omgeving te plaatsen. Dit is nog iets nieuws en daarom leuk om te ‘ontdekken’. Door dit met je smartphone te ‘screenen’ zou de ontvanger informatie krijgen over het BKKC. Hiermee zijn we tweede geworden, omdat ze nog net dat kleine beetje extra misten. Wat zou de bezoekers nou echt trekken? Niet alleen informatie zou er gegeven moeten worden, maar net dat ene waardoor de bezoeker nieuwsgierig wordt. Dit kan wellicht met behulp van foto’s van de kunstwerken die daar te zien zijn.